6.7.2015

Swiss Side Hadron aerokiekot

The never ending kalusto-optimointi osui keväämmällä aerokiekkoihin. Aikaisemmat aerokiekkoni ovat olleet Mavicilta Cosmic Carbone SL ja SLR malliset Powertapilla ja ilman.

Swiss Side?

Firma on suht tuore pyöräilyvermeisiin, tällä hetkellä erityisesti kiekkoihin, erikoistunut nimellisesti sveitsiläinen putiikki. Perustajajäsenillä on kokemusta Formula1 maailmasta, sekä erilaisten urheiluvälineiden valmistuksesta ja suunnittelusta. Käytännössä varasto/päämaja? näyttäisi olevan UKssa. Tuotteet suunnitellaan Euroopassa ja valmistus Taiwanissa. Käytännössä siis sama proseduuri kuin useimmilla muillakin alan firmoilla. Tuotteet myydään suoraan nettikaupan kautta, hintojen pysyessä näin edullisina.

Hadron

Aerokiekkoprojektista kuulin ekan kerran reilu vuosi sitten. Tuotekehitysprosessi oli avointa ja sitä pystyi seuraamaan säännöllisten blogipostauksien välityksellä. Ostajakandidaatit pääsivät jopa osaltaan vaikuttamaan valmiin tuotteen kehityksessä. Valmistajan ensimmäinen aerokiekkosatsi oli 625mm syvä ja tänä keväänä firma toi markkinoille siitä myös 48,5mm ja 80mm versiot.

Rakenteena kiekoissa (avokiekot siis) on perinteinen alumiinivanne, joka tosin on nykymuodin mukaisesti 23mm leveä. Vanteeseen on lopuksi liimattu kiinni aerodynaaminen hiilikuituprofiili. Kuituprofiili on ohkaisemman tuntuinen kuin esim. Cosmic Carbonessa. Pinnat on laadukkaat Sapim CX-rayt ja navat samat firman jo aikaisemmissa perinteisissä kiekoissaan käyttämät ja hyväksi havaitsemat.
Rakenne on pomminvarma ja käyttäjälle helppo, sillä ei ole tarvetta käyttää erityisiä hiilikuituiselle jarrupinnalle tarkoitettuja jarrupaloja, sekä alumiininen jarrupinta toimii luotettavasti myös märissä olosuhteissa ajettaessa. Negatiivisena puolena hitusen täyshiilikuituisia kiekkoja korkeampi paino. Samaa rakennetta käyttää kiekoissaan esim. HED ja FLO cycling. Työnjälki kiekoissa on laadukasta.

Kiekkojen profiili on suunniteltu CFD analyysin avulla ja tulokset on lopuksi validoitu tuulitunnelia apuna käyttäen. Mielenkiintoista on että Swiss Side on ollut hyvin avoin tulosten suhteen ja esim. antanut Eurobiken yhteydessä toimittajien vapaasti testata haluamiaan kiekkoja Hadronia vastaan.

Profiili on paksu ja tylppäkärkinen. Erityisesti huomioitavaa on, että profiilin paksuin kohta ei ole jarrupinnoilla vaan keskellä kuituprofiilia esim. Hadron 625 on leveimmillään jopa 27mm jarrupintojen ollessa 23mm leveät. Tämä kannattaa pitää mielessä tarkastellessa omia jarrulänkiä ja pyöränrungon haarukoiden mittoja. Mikäli jarrupalat on säädetty lähelle vannetta, eikä jarruissa ole mitään länkien pika-avaus vipua vai mikä tuo nyt on nimeltään... voi olla että vanne ei mahdu suosiolla/ollenkaan pois paikoiltaan ilman erityisiä työkaluja. (tämä asia oli viimeinen mikä mietitytti ennen kuin pistin kiekot tilaukseen)
PRO TIP: Jos tykkää ajella erilaisilla kiekoilla, kannattaa hankkia saman leveyksisillä jarrupinnoilla varustetut kiekot. Näin ei tarvitse aina säädellä jarruja, mikäli vaihtelee kiekkoja toisiin. Omat "treenivanteeni" ovat H plus Son Archetype vanteelle Novatechin navoilla custom kasatut myöskin siis 23mm leveät. Toinen sopiva pari Hadroneille voisi olla Pacenti SL23 vanteelle kasattu kiekko. Kiekkoja kantsii kysäistä vaikka Raumalta Kanatalta (ei omaa kokemusta tosin).

Renkaiksi Swiss Side suosittelee Continental GP4000S 23mm leveyksisenä. Ko. rengas on pärjännyt todella hyvin useiden valmistajien tuulitunnelitestauksissa, on vierintävastukseltaan hyvä ja tarjoaa hyvän pistosuojauksen. Miinuspuolena vähän puutarhaletkumainen ajotuntuma verrattuna vaikkapa Michelinin Prorace sarjan renkaisiin.

Humisee...

Kiekkosetikseni halusin mahdollisimman yleispätevän parin, jolla ajaa kisassa, treenissä, myrskyssä, sateella, vuorella ja toivottavasti vähän paremmassakin kelissä. Hinta -40% vastaava Zipp etc. vastaavat ei myöskään ollut haitaksi valintaa tehdessä.
Otin eteen maltillisen 48,5mm vanteen ja taakse 62,5mm syvän.
Oheisesta taulukosta voi tarkastella kiekkojen liukkautta verrattuna perinteiseen alukiekkoon. Ei mitään erityisen suuria etuja mennessä 48,5mm -> 80mm kiekkoon. Matalampi profiili tarjoaa tosin selvästi paremmat sivutuuliominaisuudet.

Laakereina kiekoissani on standardi metalliset, keraaminen optiokin olisi siis ollut saatavilla. Renkaaksi eteen Continental GP4000S 23mm, joka oli vanteella 25mm. Taakse vähän ajomukavuutta vanhalle miehelle, joten renkaaksi valikoitui Conti 25mm leveänä, joka oli vanteella jopa 27mm leveä. Vertailun vuoksi myöskin 23mm leveillä treenivanteillani 23mm Conti on 24,5mm ja 25 millinen taas 25,5mm leveä.
PRO TIP: Näin teet venttiilinjatkeet oikein

Ensimmäisillä ajometreillä ei voinut olla huomaamatta vanteista lähtevää kovaa huminaa, samantyyppistä kuin levykiekolla ajaessa. Ohut hiilikuitukuori toimii hienosti kaikukoppana. Täysin äänettömästä pyörästä tykkäävää tämä voi hieman ahdistaa, mutta minulle antaa fiiliksen että nyt mennään eikä meinata ;-)
Viimeaikojen tuuliset kelit ovat tarjonneet ensiluokkaisen mahdollisuuden testailla kiekkojen sivutuuliominaisuuksia. Täytyy sanoa että olen todella yllättynyt miten suuri ero näiden käyttäytymisessä on vertaillessa Cosmic Carboneen. Esim ohitse painavien rekkojen aiheuttama turbulenssi ei ota näihin läheskään yhtä terävästi.
Nopeudesta on vaikea sanoa mitään ehdottoman luotettavaa. Kiekot tuntuvat kuitenkin todella nopeilta ajossa ja itseasiassa ajoin juuri Kisko Triathlonissa 1,5min nopeammin kuin viime vuonna, vaikka jouduin pysähtymään kaksi kertaa solmussa olleita ketjuja selvittelemään. Ja harjoittelumäärät minulla on nyt selvästi pienemmät kuin aikaisempina vuosina.
Jarru on vauhdin surma, mutta ne tuntuisivat myös toimivan. Jarrupinta on luotisuora ja tuntuisi jarruttavan jopa paremmin kuin Archetype.

Tulihan pitkä vuodatus. Tarkoituksenani ei ollut tehdä tästä markkinointipuhetta Hadroneille, vaan tarjota muutamia näkökulmia mitä kannattaa ehkä miettiä aerokiekkohankintoja tehdessä. Toivottavasti näistä ajatuksista on apua muillekin kiekkovalintaa pähkäileville!







Ei kommentteja: