6.11.2010

Bike Fitting in USA

Syyskuussa kävin Boulderissa USA, Colorado Multisport nimisessä putiikissa bike fitting sessiossa. Eli ajoasennon hakemisesta triathlon pyörään puhutaan. Euroopassa bike fitting on vielä melkoisen tuntematonta toimintaa. Suomessa käytännössä ainoastaan Probike Nummelassa tekee vastaavanlaisia analyysejä.


Käynnin ColoradoMultisporttiin varasin monien Slowtwitch.com nettisaitin suosittelujen perusteella. Homma hoitui sähköisesti kotimaasta käsin varauslomakkeen luottokortinnumeroineen tuttavallisesti täyttämällä.

Ensimmäinen yllätys liikkeeseen viileänä torstaiaamuna kävellessäni oli sen pienuus. Käytännössä liike oli pieni lato, joka oli täynnä triathlonkampetta. Lisätunnelmaa toivat kymmenet edellisenä viikonloppuna olleesta Ironman Canadasta liikkeeseen shipatut pyörät, joita piha-aluekin oli täynnä. Homma toimii siellä silleen että asiakas tuo pyörän firmaan ennen kisaa huoltoon, josta pyörä shipataan kilpailuihin, kasataan ja kisan jälkeen taas puretaan & shipataan takaisin liikkeeseen. Näppärää!

Mutta fitting sessioon! Sovittajana toimi Ryan Ignatz, joka on itsekin kisannut ammattilaisena. Alkuun täytin esitietolomakkeen, jossa kyseltiin kaikenlaista ajotottumuksista, ongelmista, saavutuksista ja tavoitteista...

Seuraavaksi tsekattiin pilotin notkeus ja lihasbalanssi melkolailla samantyyppisillä testeillä mitä todnäk monille on juoksukenkäkaupoissakin tehty.

Testipyöränä toimi Serotta, jonka mittoja pystyi säätämään näppärästi kammenpituuksia myöten. Minulla oli mukana yksi kuva ajoasennostani Joroisilla, josta lähdettiin liikenteeseen. Testipyörään asetettiin mitat nykyisestä asennostani ja lisäksi sama satula + samantyyppinen tanko, koska laatikosta ei sattunut löytymään käyttämääni Syntacen C3 mallia.
Otin pikkuisen alkulämpöä polkemalla ja sessio lähti käyntiin. Ryan katsoi missä oli jäykkyyksiä etc. ja lähdetiin muuttamaan setuppia. Itse pystyin kokoajan seuraamaan homman etenemistä edessäni olevasta monitorista polkiessani. Pieniä muutoksia asentoon oli melko hankala havaita aina välillä pyörän päältä pois pomppiessani ja uudestaan polkiessani. Lisäksi pieni miinus prosessissa oli, että Computrainer laitteisto ei jostakin syystä toiminut, joten wattilukemat ja muu kiinnostava data jäi tällä kertaa saamatta.

Asennon löytymisen jälkeen siirryttiin vielä kenkien ja klossien kimppuun. Klossit oli säädetty Ryaninkin mielestä kohdalleen, mutta kenkiin pistettiin Specializedin valmistamat tukipohjalliset. Tarkoituksena oli erityisesti tukea vasenta jalkaani, joka välillä hieman vuotaa polkiessa sisäänpäin.

Session lopputuloksena satulaani siirrettiin pari senttiä eteenpäin ja keulakin nousi toiset 2cm.
Lisäksi mulla on nyt tiedossa stack & reach arvot, joiden perusteella voisin alkaa etsimään itselleni ideaalia tri-runkoa. Tän hetkisten datojen perusteella Blue Triad olisi mulle just eikä melkein passeli runko.
Lopuksi video viimeisimmästä iteraatiosta nykyisessä pyörässäni. Olkapään kulma on hieman pieni, ehkä lyhennän vielä tankoa pikkuisen päästäkseni paremmin kiinni vaihtajiin ja vastaavasti taas siirrän koko tankoa hitusen eteenpäin ja katsotaan ajanmittaan pystynkö menemään asennossa yhtään matalammaksi.



3 kommenttia:

perttu kirjoitti...

Hyvältähän tuo näyttää silmään, oletko jo käynyt uudella asennolla paljon ajelemassa ja huomannut eroa aiempaan?

Jupis kirjoitti...

Niin, sitä pitikin vielä sanomani. Pari n. 2h lenkkiä ehdin ajella. Ihan OK asennolta tuntuu, mutta täytyy myöntää että loppujenlopuksi ero on melko vaikea huomata varsinkin kun nyt on sen verran rapakuntoisempi ja totaalista ajotaukoa ehti kertyä kuukausi Köpiksen kisojen jälkeen.

Anonyymi kirjoitti...

Jonkinlaista osviittaa noilla asetuksilla saat varmasti myös omaan pyörään. Tosin sitten kun uuden pyörän hankkiminen tulee kyseeseen, harkitsisin kyllä sovitusta samalla vehkeellä minkä ostat. Osalla jenkkikaupoistahan on niitä fly-and-fit tyylisiä korvaushärdellejä. Luulisi jonkin verran heruvan matkakorvauksia jos Euroopasta asti tulee. Ja taalahan taitaa olla taas aika halpaa.

Jari