Hankin jo keväällä rapakon takaa Cobb V-Flow plus satulan. Satula on peräisin John Cobbin kynästä, hän on suunnitellut myös aikaisemmin keväällä kokeilemani ISM Adamo satulan.
Cobb cycling myy myös paria muutakin satulamallia. Tässä taulukko, joka helpottaa satulan valintaa. Tuotteilla on myös 180 päivän palautusoikeus.
Kokeilin V-flow plus satulaa reilun viikon toukokuussa, mutta päätin palata tuttuun setupiin Fizik Arionella ennen kesäkuista Sveitsin puolikkaan kilpailua. Kisko triathlonin jälkeen tuli taas ajankohtaiseksi kaivaa satula esille ja jatkaa kokeiluja.
Kuvissa verrokkisatulana on Fizik Arione tri2 Carbon.
Fizik Arione Tri2 Carbon
Pituus 300mm
Leveys kiskojen etureunan kohdalla 50mm
Paino 190g
Cobb V-flow plus
Pituus 275mm
Leveys kiskojen etureunan kohdalla 55mm
Paino 275g
Muotoilultaan satula on hieman tavanomaisemman näköinen ja kapeampi kuin Adamo, mutta siinä on kuitenkin hyödynnetty samaa ideaa suuren keskireiän muodossa.
Kokeilin V-flow plus satulaa reilun viikon toukokuussa, mutta päätin palata tuttuun setupiin Fizik Arionella ennen kesäkuista Sveitsin puolikkaan kilpailua. Kisko triathlonin jälkeen tuli taas ajankohtaiseksi kaivaa satula esille ja jatkaa kokeiluja.
Kuvissa verrokkisatulana on Fizik Arione tri2 Carbon.
Fizik Arione Tri2 Carbon
Pituus 300mm
Leveys kiskojen etureunan kohdalla 50mm
Paino 190g
Cobb V-flow plus
Pituus 275mm
Leveys kiskojen etureunan kohdalla 55mm
Paino 275g
Muotoilultaan satula on hieman tavanomaisemman näköinen ja kapeampi kuin Adamo, mutta siinä on kuitenkin hyödynnetty samaa ideaa suuren keskireiän muodossa.
Adamo toimii käytännössä oikeastaan vain tempoasennossa ajaessa, mutta Flow Plus mahdollistaa miellyttävää matkantekoa myös pystymmässäkin asennossa. Tämä on erityisen tärkeää etenkin ylämäkivoittoisempia reittejä ajaessa.
Yläpinnaltaan satula on hieman kovera, joka aiheutti pientä päänvaivaa oikeaa kulmaa hakiessa ja yrittäessä löytää sopivaa paikkaa istua.
Cobb suosittelee että satulan kärki olisi pari milliä peräosaa ylempänä. Näin painoa siirtyisi pois käsiltä ja lantion kulma avautuisi enemmän mahdollistaen paremman hengityksen.
Omissa kokeiluissani huomasin kuitenkin, että mukavimman tuntuisen asennon sain kun satulan kärkiosan yläpinta oli vaakatasossa. Satula suorassa tai kärki ylöspäin aiheutti satulankärjen kyhmyjen tuntumaan ikävästi.
Cobb suosittelee myös että satulan kanssa käytettäisiin trihousuja ohuella toppauksella. Käytännössä huomasinkin että paksummalla "vaipalla" varustetut Assoksen pyöräilyhousut eivät toimineet niin hyvin kuin ohkaisemmat Nalinin pöksyt. Myös Pearl Izumin tri-pöksyjen kankainen pehmustus tuntui käytössä paremmalta kuin muuten erinomaisten 2XU Endurance housujen vaahtomuovisempi läpyskä. Ilmeisesti 2XU housujen saumat ovat huonommassa paikassa ja aiheuttavat hiertymää.
Asennusohjeissa mainitaan myös, että satulan kiertäminen sivusuunnassa muutamia millejä voisi parantaa ajomukavuutta. Käytännössä oma aeroprofiilinen satulatolppani ei mahdollista satulan asennusta kuin luotisuoraan. Cyclocrossarilla tekemissäni kokeiluissa Arione satulalla miellyttävin asento tuntuisi löytyvän, kun satulankärki on suunnattu pari milliä oikealle.
Ensi viikkoiseen täydenmatkan kilpailuun lähden V-flow satulalla ja mainitsemillani Nalinin pyöräilyhousuilla. Oikeat henkselilliset pyöräilyhousut antavat mielestäni kuitenkin sen verran ajomukavuutta verrattuna ohkaisempiin vyötärömallisiin trihousuihin.
Cobb tuotteilla ei tällä hetkellä ole jälleenmyyntiä ollenkaan koko EU alueella. Käytännössä Cobbin nettikauppa toimii hyvin ulkomaillekin ja John itse vastailee nopeasti mahdollisiin kysymyksiin tuotteidensa sopivuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti