Viime kesänä minulla oli muutamissa kisoissa ongelmia satulasta tulleiden hiertymien ja puutumisen kanssa. Paremmat tri-pöksyt auttoivat asiassa jonkin verran, mutta eivät poistaneet ongelmaa.
Sain ystävälliseltä seurakolleegalta testikäyttöön legendaarisen aerodynamiikka/pyörägurun John Cobbin suunnitteleman ISM Adamo Road satulan, joka edustaa melkoisella tavalla valtavirrasta poikkeavaa designia.
Erikoisen muotoilun tarkoituksena on parantaa veren virtausta alapäässä estäen puutumista ja tarjota miellyttävämpää matkantekoa erityisesti matalassa tempoasennossa ajettaessa.
Rapakon takana ISM Adamo satulat ovat keränneet viime aikoina suurta suosiota ja kuulemma syksyn IM Hawaiilla kyseisiä satuloita käytti jo reilu 10% kilpailijoista (en löytänyt lähdettä tähän hätään). Euroopassa niiden saatavuus on vielä melko heikkoa. Googlettamalla löytyy kuitenkin pari nettiputiikia, josta satuloita on saatavilla.
Viimeisimpien kuvien mukaan myös Lance Armstrong käyttää tällä kaudella ISM Adamo satulaa tempopyörässään.
Perinteiseen satulaan verrattuna Adamo satulasta ikäänkuin puuttuu koko nenäosa ja tarkoituksena on istua aivan satulan keulassa istuinluiden nojatessa 'sormiosiin'. Kuvissa on verrokkisatulana Fizikin Arione Tri2 carbon.
UCI määräysten mukaisesti (huom. ei koske triathlonia) satulan kärjen täytyy olla 5cm keskiön takana. Tästä johtuen perinteisellä satulalla joutuu ajamaan epämukavasti aivan satulan kärjestä saadakseen tehokkaamman ajoasennon. Adamo satulan muotoilu taas mahdollistaa että sääntöjen mukaan asennettu satula vastaa ikäänkuin keskiön päälle tai jopa hieman etupuolelle asennettua perinteistä satulaa. Näin saadaan lantion kulma aukenemaan ja tehostamaan pyöritystä.
Karmaisevan ulkonäön.. heh heh... lisäksi ISM satula erottuu Arionesta huomattavasti suuremmalla painollaan. Arionen carbon versio painaa n. 190grammaa kun Adamo taas heilauttaa vaakaa järkyttävät n. 300 grammaa!!! (en punninnut, mutta satula tuntuu kädessä painavalta). Oi miksi satulassa ei ole carbon tai Ti-kiskoja alla!!
Fizik Arione Tri2 Carbon
Pituus 300mm
Leveys kiskojen etureunan kohdalla 50mm
Paino 190g
ISM Adamo Road
Pituus 240mm
Leveys kiskojen etureunan kohdalla 65mm
Paino ~300g
Oheisesta videosta löytyy ohjeet kuinka satula asennetaan pyörään.
Huomionarvoista on että asennuksessa satulan oikea kulma mitataan kiskoista, eikä satulan yläosasta kuten on perinteisesti totuttu tekemään. Käytännössä satulan yläpinta on keskimäärin hieman (pari astetta) nokka alhaalla oikein asennettuna.
Satulassa istutaan melkoisen keulassa, tarkoitus on että satulan yläpinnalla oleva ISM logo ja eka puolikuun näköinen musta merkki näkyvät persuuksen takana. Satulan ylimääräinen mitta on vain kiskojen kiinnitystä ja sääntöjen vaatimuksia varten mukana.
Ensi fiilis istuessani satulaan oli kuin nököttäisi kakkosneloslankun nokassa, not good. Reunat tuntuivat tosi teräviltä ja pinta hirmuisen kovalta.
Toiselle ajolle laskin pikkuisen keulaa lisää ja satula oli nyt selkeästi mukavampi istua. Etuosan sormiosien reunat tuntuvat kuitenkin reisien sisäpinnalla ja reuna on vielä aika kovan tuntuinen istua. Ehkä satula on hieman liian leveä luisevaan lantiooni? Olen kuullut että jotkut ovat vetäneet nippusiteellä nämä sormiosat lähemmäksi toisiaan estämään kyseistä ongelmaa.
Puutumista ei kuitenkaan esiintynyt tunnin testiajolla, joten tuo hankaus ja kovuus jäivät ainoaksi ongelmaksi.
Jokatapauksessa satula on niin erityyppinen perinteiseen verrattuna että siihen tottuminen olisi vaatinut pidemmän testijakson. Myös normimaantielenkki on erilainen trainerikihnutukseen verrattuna.
Summa summarum: Satula on hyvin perskohtainen juttu, joten mitään arvosanaa etc. on ihan turha antaa. Kyseessä on kuitenkin erittäin mielenkiintoinen satula. Kannattaa harkita jos olet UCI sääntöjen alainen, myös triathlonistille voi tarjota uuden ulottuvuuden ajomukavuudessa. Ei kuitenkaan painon tarkkailijoille!
Satulan suunnittelija John Cobb on jatkokehittänyt ideaa lisää ja hänen Cobb Cycling myy V-Flow mallistoaan rapakon takana (euroopassa ei jälleenmyyjää tietääkseni). V-Flow plus on keulaosastoltaan hieman Adamoa kapeampi ja saattaisi siten sopia minullekin paremmin. Katsotaan suoriutuisinko tekemään lisähankintoja vielä tänä keväänä...
Destination IRONMAN (and IRONMAN 70.3) Western Australia: Part 1
6 tuntia sitten
3 kommenttia:
Näin viime kesänä tuollaisen kisoissa ja ihmettelin että mikäs viritys tuo oikein on. Käyttäjä oli nainen, niin ajattelin että on mukavampi ...#`'¨¨''#. Öh..tuota..niin..
Niin että nyt tuokin selvisi, kiitosta vaan:-D
jv
Joo, tän pitäisi toimia molemmilla sukupuolilla yhtälailla. Pari seurakolleega naista ainaskii ajaa tämmöisellä tällä kaudella.
Tosi hyvä kirjoitus - paljon lisäarvoa lukijalle!!!
Lähetä kommentti