20.11.2008

Valoasiaa

Olen jo pitkään tuskaillut pyörän valojen kanssa. Vanha BLT 12W halogeeni on tarjonnut tulivoimaa ihan riittävästi kevyeen maastoajoonkin, mutta max 80min paloaika (vielä lyhyempi pakkasella) on hieman vaatimaton varsinkin jos meinaa ajaa pidempää PK-lenkkiä. Akkukin (lyijyhyytelö) painaa jotain 800g, joten niitä ei kovin montaa viitti raahata lenkillä selässä. Toisena lamppuna mulla on sit ollut Cateyen halpis ledilamppu paremmin valaistuille pätkille, mutta sillä ei ihan oikeasti näe itse yhtään mitään.

Nettikeskustelujen mukaan Lupinet ja Hope4Led ovat ainoat valot, joilla näkee kunnolla ajaa. Oli kuitenkin miltei mahdotonta löytää faktoja miten halogeenien teho vastaa useille nykylampuille sekalaisesti ilmoitettuihin Lumen tai LUX arvoihin...hmmm..
Tein valtavan evaluoinnin ja lopulta löytyi hieno vertailu useiden valojen kuviosta. Kuvista näkee että Lupinet todellakin jyrää, mutta tehojen lisäksi myös infernaalisella hinnallakin. Aikaisempien kokemusten perusteella mulle on kuitenkin riittänyt huippulamppuja vähäisempikin valovoima kruisailuun (miksi pimeällä pitää nähdä yhtä hyvin kuin päivällä?), joten päätin alkaa tarkastelemaan pykälää halvempien lamppujen tarjontaa.

Yksi hyvä lamppu voisi olla tässä, halpa on ja tehokaskin, mutta akun kesto on ilmeisesti vaan tunnin luokkaa täydellä höökillä. Not good. Eikä ite jaksa/kykene alkaa modaamaan tuohon mitään LiPo-pakettia kiinni. Lisäksi lamppuun pitää hommata erilaiset kiinnikkeet, sekä akut ja laturikin.

Päädyin sitten hankkimaan Light & Motionin Stella 200 lampun. Lamppu on erittäin näppärän kokoinen ja todella siistiä työtä. Valokuvio on reippaasti skarpimpi kuin vanhassa halogeenissani ja parin maastokokeilun perusteella selkeästi kirkkaampi ja luonnollisemman värinen halogeenin keltaiseen valoon verrattuna. Lampusta löytyy 3 tehomoodia ja vilkutus. Käynnistämällä lampun race-moodiin vaihtuu täysteho pienelle ja siitä taas täpölle jne. yhdellä painalluksella eri tehotilojen läpi scrollaamisen sijasta. Lumeneita luvataan täydellä teholla 200 ja uskoisin tämän riittävän useimmille maastoajoonkin. Toiminta-ajaksi luvataan myös huikeat 5 tuntia täydellä, joka on mulle enemmän kuin riittävästi. Lampun mukana tulee näppärä tankokiinnike, sekä maastokuskeille sopiva kypäräkiinnitys. Ensi kokemusten perusteella erittäin suositeltava setti!!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ei muuta kuin suunnistajan kauppaan ja sieltä kunnon kypärään kiinnitettävä akkukäyttöinen lampu - merkkiä en muista. Hommattiin aikanaan kaivosajoon (voi niitä aikoja;). Valoteho on mielestäni vieläkin parempi kuin referoimassasi ja akkujen kesto hyvä 6h?! Akku on liivissä kiinni, painaa jonkun verran joten työmatkapyöräilyssä tms. 'ei valotehoa vaativissa' ei tule käytettyä. Hyvänä puolen etenkin poluilla yms. mutkaisilla reiteillä, että valaisee aina siihen suuntaan mihin nenä osoittaa, ohjaustankoon kiinnitetyissä on se huono puoli joutuu kääntymään pimeyteen. Sopii myös hiihtoon ei valaistuilla reiteillä ja siihen suunnitukseen, jos sellainen kiehtoo - juoksua varten tulee erillinen otsapanta mukaan.

Jupis kirjoitti...

Joo, tehokkaampia valoja varmasti löytyy. Katselin noita suunnistajien lamppuja vajaa vuosikymmen sitten ennen kuin ostin tuon vanhan 12V halogeenini. Silloinkin olivat kalliita ja vieläkin näyttäisivät maksavan 200e pinnoissa, eli about sama kuin tuo hankkimani ledilamppu.
Ledilamput ovat näppärämmän kokoisia ja tehoja alkaa piisata nykypäivänä.
Yritin ottaa vertailukuvia lampuistani maastossa, mutta kuvaskalustoni ei suoriutunut pimeässä ottamaan mitään järkevää kuvaa :-/

Maastoajossa kypäräkiinnitys on tosiaankin ainoa toimiva ratkaisu!