Plaah, offseasonia on tullut vietettyä viimeiset pari vkoa flunssan merkeissä. Ensin tavallinen pikkuflunssa, joka jalostui perinteisesti poskiontelontulehdukseksi. Antibioottien teho oli niin ja näin ja nyt kuulostelen onko tilanne menossa taas huonompaan suuntaan, sykkeet yhä vähän korkealla ja olo vähän "humiseva". Treeniosastolla on siis ollut aika hiljaista, pari kertaa sateiden välissä on päässyt vähän cycloa ulkoiluttamaan ja salilla on tullut käytyä kevyesti muutamia kertoja. Salilla on tarkoitus yhä jatkaa selän aktivoimista ja uutuutena olen alkanut tekemään jalkaterä/pohjejumppaa pohje ja akillesvaivojen ennalta ehkäisemiseksi.
Bikeradarissa osui silmään mielenkiintoinen artikkeli fillarin aerodynamiikasta. Tuloksista voi jokainen sitten pohtia kannattaisko hankkia TT-pyörä vai panostaisko aeropottaan!?
Pez on myös käynyt tunnelissa viime keväänä. Eipä ole pahan hintaista hupia nykyään!! Hyödytkin on todennäköisesti suuremmat kuin esim. hipokiekoilla tai muilla aerohärpäkkeillä.
Jatkoa: Viime viikolla uintitreenien jälkipeleissä tuli juttua myös aeroviipottimista. Kommentoin siinä jotain jippoja mitä käytämme lennokeissa lentoaikojen parantamiseen (=vastuksen pienentämiseen). Huomasin nyt Ridleyn sivuilta, että he käyttävät vastaavaa tekniikkaa myös uusissa pyörän rungoissaan. Noahissa käytetään putkissa erityistä turbulaattoria. Heillä on siis putkien otsapinnassa nauha epätasaista maalipintaa, jolla saadaan irtoavaa ilmavirtausta stabiloitua ja pidettyä se puhtaammin kiinni putkissa. Aiheuttamalla snadia lisävastusta pienennetään kokonaisvastusta!
Lennokeissa liimaamme teippejä tai ompelulankaa siiven etureunan otsapintaan kriittiselle alueelle n. 10% kohdalle siiven leveydestä, lentoajan parannus saattaa olla jopa kymmeniä sekunteja esim. 4min->4:20.
Lähiaikoina luvassa vähän valoasiaa ja kisastatistiikkaa.... stay tuned!
19.11.2008
Flunssaa ja aerodynamiikkaa
Lähettänyt Jupis klo 10.30
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti