30.10.2008

CX projekti

Yleisön pyynnöstä pari sanaa tän syksyisestä cyclocrossariprojektista.
Päätin kasata pyörän itse ihan oppimistarkoituksessa. Ainakin pari hunttia halvemmalla olisi päässyt valmiin paketin hankinnalla, toisaalta taas Campan osilla krossaria ei olisi saanut valmiina ollenkaan.

Rungoksi kaavailin alkuun halpatuotanto titaanista Kiinasta, mutta projekti vaikutti hieman haastavalta tilauksen suhteen ja olisi tullut halvasta dollarista huolimatta hivenen turhan arvokkaaksi. Päädyin sitten aika konservatiiviseen ja edulliseen alu-runkoon carbon keulalla. Rungon valinnassa piti huomioida että pullotelineen paikat löytyvät, tämä ei ole ihan itsestään selvää CX-rungoissa.
Osasarjaksi valikoitui siis Campagnoloa. Syystä:
-olen ajanut maantiepyöriä vain Campan osilla
-halusin vaihtaa maantiepyörään uudet kahvat ja krossariin tulisi siis perintönä vanhat
-Campat on paremman näköisiä kuin Shimanot (tilanne hieman tasoittuu kaudella 2009)

Kammet on kompaktit ja vaihdoin vielä isomman limpun 48-piikkiseksi. Takapakka 13-26. Ei kai tällä pääasiallisessa keskuspuisto tai talvisohjoajelussa tarvitse kovempaa päästä? Jarruina on Avidin edulliset cantileverit. Monet kysyy miksi ei levyjä, mutta enpä ole niille nähnyt vielä tarvetta ja on lisäksi rumat & painavatkin. Maasturilla on ongelmaa ollut V-jarrujen kanssa ainoastaan joskus pikkupakkasilla maastossa, kun lätäköistä roiskuva vesi jäätyy vanteille.
Renkaiksi valkkasin pikkunappulaiset Schwalben Racing Ralphit lähinnä kevyen painonsa vuoksi (Contit painoi reilu 100g/kpl enemmän) ja talvikumiksi tulee saman valmistajan Marathon Winterit.

Osia ja kasauksessa tarvittavat työkalut haalin erinäisistä nettikaupoista Saksasta, Englannista ja Hollannista. Varsinaisen kasauksen alku hyytyi heti alkuminuuteille, sillä en saanut ohjainlaakerin alakoolia painettua mitenkään keulaan kiinni. Piti käydä hakemassa konsultaatiota Bike Companystä. Samalla rungon keskiön kyljet "rotsattiin", jotta keskiölaakeri istuu nätisti. Tämä toimenpide on kuulemma syytä tehdä 99%:lle valmiista rungoista.
Kasaaminen alkoi osien siirtelyllä maantiepelistä, johon laitoin uuden Syntacen tangon ja Campa Recordin kahvat (kyllästyin kun Campa Centaurissa pystyi vaihtamaan ylöspäin vain yhden pykälän kerrallaan). Eniten aikaa tuntui palavan kaapelinkuorien mittailuun ja sovitteluun. Muissa osissa ei ollut juurikaan haastetta, kunhan ruuvaili niitä vaan paikoilleen.

Loppumetreillä homma sit hyytyi ketjun liittämiseen. Ei pitäisi olla mikään ylivoimainen tehtävä, mutta kädet vaan meinasi loppua kesken. Lopulta kun sain ketjun muuten kiinni ja painoin liitostappia paikoilleen se jotkenkin nitkahti sivuun ja tapin ohjuripilotti meni poikki. Piti siis taas kääntyä Bike Companyn puoleen, jossa homma pistettiin pakettiin parissa minuutissa!
Säätöjen puolesta jarrut ja takavaihtaja meni ihan heittämällä kondikseen, mutta etuvaihtajan toimintaan en ole ihan vielä tyytyväinen. Ajoasento tuntuu maantiepyörän jälkeen melko pystyltä, mutta siihen tottunee. Ajomatka lasketaan vielä kuitenkin ennemminkin metreissä kuin kilsoissa, joten pitänee jatkaa tunetusta.

Pyörään on vielä tulossa kunnon valot (joista myöhemmin ehkä lisää...) ja meinasin kokeilla (HYI!) kevyitä Bilteman lokareita pahimmilla rapakeleillä. Ehkä vois carbonista ite vääntää vielä kevyemmät pyörään...hmmmm

2 kommenttia:

Puolimatkassa kirjoitti...

Kiitos!

Jos meinaat alkaa liimailemaan ja vääntelemään carbonia, niin minä tahdon mukaan! Se on pakko olla hauskaa ja ainakin vähän myrkyllistä.

Tsemppiä pyörän kanssa...

Jupis kirjoitti...

He he.. tervetuloa tutustumaan mun uuteen kuitulaboratorioon Linnanmäen kupeeseen joku päivä. Voishan sitä vaikka kokeilla jonkinlaisen lokarin laminoida, tuossa olis muottikin (=Biltsun muovilokari) ihan valmiina odottamassa.