Yksi Canyoni tuli huoltoon keväämmällä. Satulaputki oli saanut pientä osumaa kolarissa.
Vamma ei näyttänyt pintapuolisesti kovinkaan huolestuttavalta, mutta vaurioitunutta kuitua löytyikin yllättävän suurelta alueelta. Melkein sai sormen työnnettyä läpi satulaputkesta.
Canyonin rungot on varsin hyvässä ja erityisesti kevyessä maineessa. Vaurioitunutta kuitua kuoriessa oli silmiinpistävää kuinka "kuiva" laminaatti oli. Kuitusuhde vs epoksihartsi oli siis hyvinkin korkea, joka osaltaan selittää alhaista painoa. Tämä ehkä voi taas tuoda rakenteeseen haurautta mikäli kuidut eivät ole tasaisesti hartsissa. Todnäk tämmöisessä sarjatuotetussa rungossa käytetään kuitenkin tasalaatuisia epoksilla esikäsiteltyjä ns. prepreg kuituja, jotka on prässätty kovalla paineella kiinni runkomuotteihin.
Lopuksi vielä valmis korjaus. Pintakäsittelyyn saa helposti uppoamaan aikaa enemmän kuin varsinaisen vamman korjaukseen. Tässä tapauksessa pintakäsittelyyn ei ole uhrattu liikoja paukkuja, mutta lakkapinta näyttää kuitenkin ihan asialliselta. Jospa runko saisi vielä paljon laadukkaita kilometrejä alleen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti