29.7.2014

Pari kuitujuttua

Yksi Canyoni tuli huoltoon keväämmällä. Satulaputki oli saanut pientä osumaa kolarissa.








Vamma ei näyttänyt pintapuolisesti kovinkaan huolestuttavalta, mutta vaurioitunutta kuitua löytyikin yllättävän suurelta alueelta. Melkein sai sormen työnnettyä läpi satulaputkesta.
Canyonin rungot on varsin hyvässä ja erityisesti kevyessä maineessa. Vaurioitunutta kuitua kuoriessa oli silmiinpistävää kuinka "kuiva" laminaatti oli. Kuitusuhde vs epoksihartsi oli siis hyvinkin korkea, joka osaltaan selittää alhaista painoa. Tämä ehkä voi taas tuoda rakenteeseen haurautta mikäli kuidut eivät ole tasaisesti hartsissa. Todnäk tämmöisessä sarjatuotetussa rungossa käytetään kuitenkin tasalaatuisia epoksilla esikäsiteltyjä ns. prepreg kuituja, jotka on prässätty kovalla paineella kiinni runkomuotteihin.

Tässä korjattu putki on paketissa. Vammapaikassa on yksisuuntaista, sekä +/-45 asteeseen leikattua kuitua, jotka on läträtty epoksihartsilla putkeen kiinni. Koko komeus on sitten puristettu kiinni pakkausteipillä. Kuvassa näkyy kuinka ylimääräinen epoksihartsi tihkuu pois teipin välistä.

Lopuksi vielä valmis korjaus. Pintakäsittelyyn saa helposti uppoamaan aikaa enemmän kuin varsinaisen vamman korjaukseen. Tässä tapauksessa pintakäsittelyyn ei ole uhrattu liikoja paukkuja, mutta lakkapinta näyttää kuitenkin ihan asialliselta. Jospa runko saisi vielä paljon laadukkaita kilometrejä alleen!






Viimeiseksi kevällä väsätty BTA-pullotelinehässäkkä aerotankojen väliin. Varsinainen pulloteline on Ebaysta ostettu halpa kiinalainen versio. Ongelmana oli saada pullo, sekä Garmin mittari järkevästi tankojen väliin. Jos kiinnitti mittarin stemmiin, oli sen lukeminen hankalaa ajaessa. Täytyi siis laittaa pullo väärinpäin ja mittari sen eteen ranteiden kohdalle. Markkinoilla kun ei näyttänyt olevan järkevää valmista tuotetta, niin päätin tehdä semmoisen itse hiilikuidusta. Eipä tuohon tainnut mennä kuin kolmen illan duunit ja toimivalta tuntuu käytössä. Ehkä laitan siihen vielä vähän tukevamman telineen, niin pullojen tippumisen mahdollisuus pienenee.

Ei kommentteja: