18.5.2012

Eeppinen satulaprojekti part 2

Jatkoa edellisestä bloggauksesta.

Ylimääräisten kuitujen trimmauksen jälkeen satulan aihio pääsi hiontaan. Alkuun järeämmällä hiomapaperilla, sekä hiomakalikalla ja lopuksi vielä vesihiontaan hienorakeisella vesihiomapaperilla.
Sitten olikin vuoro kokeilla Lost-Foam metodia. Hiilikuitukuoren sisällähän oli vielä mallineena käytetty foamiaihio, jolle ei ole enää varsinaisessa tuotteessa käyttöä. Lorautin foamin päälle hieman asetoonia, joka syövyttikin vaahdot yllättävän nopeasti pois. Pienenä ongelmana oli syöpyneestä foamista muodostuneen sitkeän liisterin "napalmin" poistaminen kuoren sisältä...
Viimeisten trimmauksien jälkeen kuori oli valmis satulakiskojen liittämistä varteen. Kiskot ovat peräisin koutsilta saamastani wanhasta satulanraadosta. Hiilikuituiset kiskot olisivat tietysti hienommat ja erityisesti paljon kevyemmät, mutta niiden valmistaminen on erittäin hankala operaatio. Ja erityisesti saada ne kestämään kovempaakin rytyytystä.
Tässä vaiheessa kuori painaa 50 grammaa ja kiskot 71 grammaa.
Lopuksi vielä liimasin kiskot kiinni kuoreen hiilikuitu-microballooni-epoksimössöllä + parilla kerroksella hiilikuitukangasta. Nämä on myös puristettu kiinni kuoreen superlonpalaa apuna käyttäen.
Tadaa! Satula on valmiina kokeiltavaksi! Jos muotoilu osoittautuu yhtään toimivaksi on kuori mahdollista vielä päällystää keinonahkalla ja laittaa pienen ylimääräisen kerroksen pehmusteita.
Satula painaa nyt 133g vs. Fizik Arione Tri2carbon 190g vs. Cobb v-flow 270g.

2 kommenttia:

Perttu kirjoitti...

Ei näyttänyt mahdottoman hankalalta! Onko nuo teräskiskot, titaanihan olisi vielä melkein puolet kevyempää eli helposti 20-30g vielä säästyisi niillä. Parasta tuossa on tietysti se että satulasta voi tehdä juuri sen muotoisen kuin haluaa. Paljonko arvioit että materiaaleille tulee hintaa?

Juha Heikkinen kirjoitti...

Joo helpompaa näitä pyöränosia on tehdä kuin hipokevyitä lennokinosia.
Kiskot on nyt tubulaaria cromoa, joten ei ihan mahdottoman painavat. Ti ja varsinkin carbon olisi kyllä jonniiverran kevyempiä.

Materiaalikulut tämmöiseen ei ole kovinkaan suuret, ehkä pari kymppiä. Neliö 200g/m2 tavan hiilikangasta maksaa joku 40eur. Tässä oli lisäksi UD kangasta + hartsia.
Suurimmat kulut tulisi työstä. Yksittäiskappaleeseen menee aikaa, tässä tapauksessa alle 10h total (4-5 iltaa?). Jos tekisi muotin ja alkaisi siitä laminoimaan satuloita, tippuisi työaika varmaan alle kolmasosaan. Esim Dashin kuitusatulat maksaa 500taalaa, siinä alkaisi jo päästä tuntipalkoillekin.