Argon18 E-118
Kanadalainen Argon18 tulee kaudelle 2012 parin uuden TT/triathlon pyörän voimin. E-118 on uusi lippulaivamalli ja pitää sisällään useita uusien superpyörien ominaisuuksia. Pyörästä on myös edukkaampi malli E-116, jossa keula on toteutettu perinteisellä etuhaarukalla ja rungon hiilikuituna käytetty pykälää edullisempaa kangasta.
Aikaisempiin malleihin verrattuna Argon18 on nyt tullut lähemmäs triathlonisteja pyörän satulaputken ollen nyt 78 asteinen. Nyt vaan tarkempia geometriatietoja odottelemaan!
Mielenkiintoisena piirteenä pyörässä on uudet TRP Aero jarrut. Samanlaiset löytyvät uusista pyöristä mm. BMC timemachine TM1 ja Wilier Triestina Twinfoilista. Kustannustehokas ja todnäk helpommin huollettavissa oleva ratkaisu kuin monet nykypyörissä olevat piilotetut jarrulänget.
BMC time machine TM1
BMC edustaa aina yhtä coolia nakua hiilikuituitupintaa kuin Argonikin...ahh ihanaa. Ihanaa on myös runkosetin hintakin, joka pyörinee alustavien tietojen mukaan 5000taalan paikkeilla. Tällä rungolla ajeli Cadel Evans TdF voittoon, sekä Andreas Raelert Rothissa uuteen ironman matkan ME aikaan.
Ammattilaisten puuhat sikseen ja katsotaan tarkemmin pyörää.
BMCssä on mahtavia insinööriä miellyttäviä yksityiskohtia. Pyörä näyttää melkoisen vihamieliseltä monine kulmineen, mutta tiettävästi sitä on suunniteltu huolella tuulitunnelia käyttäen.
Ammattilaisten puuhat sikseen ja katsotaan tarkemmin pyörää.
BMCssä on mahtavia insinööriä miellyttäviä yksityiskohtia. Pyörä näyttää melkoisen vihamieliseltä monine kulmineen, mutta tiettävästi sitä on suunniteltu huolella tuulitunnelia käyttäen.
Putkien muotoilussa on taas "huijattu" UCIn 3:1 mittasuhteen sääntöä vähän samaan tyyliin kuin Trek Speed Conceptissaan Kamm profiileita käyttämällä. BMC on lisäksi muotoillut putkeen turbulaattorin (satulaputkessa näkyvän pykälän), jonka funktiona on pitää ilmanvirtaus paremmin kiinni profiilissa ja näin vähentää vastusta. Profiilit on myös katkaistu Trekin tapaan.
Pyörän geometriataulukoita ei ole vielä julkaistu, mutta mielenkiintoisella "koottavalla" stemmiratkaisulla pyörän sanotaan vääntyvän moneen eri asentoon. Cadelille sekään ei tosin riittänyt, vaan pyörään oli viritetty erikoisen matala keulaviritys. Animaatiopätkää keulan muuntautumiskyvystä löytyy BMCn nettisivuilta. Kannattaa katsoa Firefox selaimella, muuten videot ei ainakaan näy mulla.
Mustista pyöristä pitäville löytyy myös Blue Triad SL black edition. Pyörä on muodoiltaan pysynyt samana kuin 2011, mutta uudella hiilikuitujen setupilla on painoa saatu tippumaan rungosta pari sataa grammaa. I like it!!!
1 kommentti:
Argon on todella hieno mutta arvokas. Hyvä että vihdoin jyrkensivät kulmaa. Kestrel saisi vielä tehdä saman liikkeen omille isommille pyörilleen.
Lähetä kommentti