11.2.2011

Cannarilla Kanarialla!

Mulla oli muutaman päivän Gran Kanarialla vuokralla Cannondale SuperSix Ultegra maantiepyörä. Kyseessä oli myös eka kerta kun ajoin Shimano-vaihteisella maantiepyörällä, jos ei wanhoja runkokeppivaihteisia pyöriä (ja tripyörää) lasketa mukaan.

Geometrialtaan pyörä oli vajaan sentin lyhyempi, mutta ohjaamosta miltei 4cm korkeampi kuin nykyinen Look 565 maantiepyöräni.

Ajossa Cannari tuntui alkuun hieman levottomalta, mutta ehkä se johtui siitä ettei ole tullut kapearenkaisella ajettua vähään aikaan. Stemmikin tosin oli pari senttiä lyhkäisempi kui Lookissa. Pienen tutustumisen jälkeen ilman käsiäkin ajo onnistui ongelmitta.
Kun katsoo pyörän rungon putkien mittoja voi jo saada käsityksen rungon jäykkyydestä. Ja sitä se käytännössäkin tuntui olevan. Putkelta ajaessa kuului keskiön seudulta jotain rahinaa, lieneekö BB30 keskiö ihan säädöissään?
Miinusta annan pyörän 31,6mm  paksusta satulatolpasta, ohkaisempi perinteinen 27,2mm olisi varmasti mukavampi alla röpöisemmällä pinnalla.
Osasarjana Ultegra tuntui pelittävän mainiosti. Alkuun minulla tosin oli suuria vaikeuksia vaihtaa oikeaan suuntaan. Vaihtajan kahva istui yllättävän hyvin käteen, selkeästi paremmin kuin vanhanmallinen Campa. Uudemmasta en osaa sanoa, koska olen testannut sitä niin vähän. Sivusuunnassa liikkuvat jarruvivut oli vähän oudot ja lisäksi ne oli hieman jäykät käyttää, ehkä säätöongelma? Jarrutusvoimaa sen sijaan tuntui olevan reippaasti.
Kanarialla on sen verran mäkistä maastoa, että pyörän kompaktiratastus 50/34 ja takana 12-25 oli hyvä valinta, pieninkin välitys oli runsaasti käytössä. Erittäin ärsyttävää oli toisaalta suuri hyppy isolta 50 rattaalta eteen 34 piikkiseen, tämä myös tarkoittaa että takavaihtajaa joutuu naputtaa normaalia enemmän. Kotimaan olohteisiin suosittelen lämpimästi vaihtamaan 34 piikkisen rattaan 36 tai 38 piikkiseksi.
Pyörä oli vuokrattuna FreeMotion nimisestä liikkeestä. Varaus oli helppoa netin kautta ja liikkeessäkin homma sujui mutkattomasti. Mulla oli pyörässä omat polkimet ja kypärä, liikkeestä olisi tosin saanut molemmat käyttöön, mutta maantielle tarjosivat vaan SPD polkimia.
Vuokralle löytyy myös edullisempaa CAAD10 alurunkoista pyörää, pystymmän ajoasennon ja mummovaihteet tarjoavaa Synapsea, Slice triathlonpyörää ja isoa läjää erilaisia maastopyöriä. Liikkeestä löytyi myös erittäin hyvä fillarireittikartta (joku 5eur), suosittelen hankkimaan!
Ainoa lievää huolestumista aiheuttava asia vuokraamisessa oli, ettei pyörillä ollut mitään vakuutusta. Mälläykset ja varkaudet olisi siis joutunut maksamaan omasta pussista. En tiedä miten asia on hoidettu muissa liikkeissä.

Summa summarum. SuperSix oli erittäin hyvän tuntuinen pyörä ajossa, miinusta lievästi pintakovasta fiiliksestä rosoisemalla pinnalla. Geometria selkeästi sopivampi minulle kuin nykyisessä pyörässäni.


6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mukava lukea blogin kirjoituksia. Löysin sivuillesi sattumalta Heltri-forumin kautta.

Olen itse harrastanut pyöräilyä ja juoksua, mutta triathlon kiinnostaa. Tarkoituksena olisi myös ostaa uusi maantiepyörä. Olen miettinyt juuri teksitissä mainittua Cannarin Ultegraa hiilikuiturungolla.

Mukava lukea että pyörä tuntui ajossa hyvältä. Runkoa on ainakin kehuttu todella paljon.

terv. Jaakko

Pia [Kaukomara] kirjoitti...

Kiitos tosi paljon vinkeistä - meinaamme vuokrata pyörät samaisesta paikasta viikolla 8. Täytyy muistaa ottaa polkimet, kengät ja kypäräkin mukaan kotoa.

Jupis kirjoitti...

Moi! Cannari on mielestäni hinta-laatu suhteeltaan erittäin suositeltava pyörä.
Toinen juttu tietty miten se sopii sulle alle. Cannari on lyhyempi ja korkeampi pyörä kuin esim. Colnagot. Eli passelimpi pitkäjalkaiselle tai jos ei halua kovin agressiivista ajoasentoa.
Synapse on sit vielä pystymällä geometrialla.

Jaakko kirjoitti...

Minkäkokoisella pyörällä muuten ajoit itse tuolla Kanarialla? Olen 181cm ja pohdin tässä oikeaa koko valintaa. Kuulemma olen rajatapaus ja koot 54 ja 56 sopisivat tässä tapauksessa molemmat.

Monien mielestä mieluummin ottaa sitten pienemmän koon ja säätää siitä, kun liian suuren.

terv. Jaakko

Jupis kirjoitti...

Mulla oli 54, eli stack 546mm reach 383mm. 56 kokoinen on stack 560 reach 394. Reilun sentin isompi siis joka suuntaan.

Sun kropan suhteita en tiedä, mutta jo ton pituuden mukaan en edes miettisi 54 kokoista. Mullekin pyörä olisi voinut olla pikkuisen pidempi, sekä myös korkeampikin jos olisin halunnut cleanin lookin eli ei yhtään speissereitä stemmin alle.

Se on totta että liian isoa pyörää on mahdotonta pienentää. Pienikokoiseen taas tulee helposti liikaa droppia satula-tanko korkeudelle. Voihan sinne stemmin alle niitä spaceitakin tunkea jos ohjainputkessa on mittaa, mutta lujuusopillisesti ei ole viisainta, sekä tulee typerännäköinen setuppi.

Että lähtisin kropansuhteiden mukaan hakemaan sitä sopivinta pyörää. Kannari on hyvä vähän pitkäjalkaisemmalle tai ei niin super agressiivista asentoa hakeville tyypeille, muista merkeistä löytyy sit sopivampia mahd. pidempiselkäiselle pilotille (ja myös niitä vieläkin korkeampia/lyhyempia)

Jaakko kirjoitti...

Kiitos vastauksesta. Olen itsekkin tuon 56 koon kannalla, mutta jotkut myyjät ovat silti suositelleet jopa kokoa 54. Kropan mittasuhteet ovat "ihan normaalit" ja pituutta tosiaan noin 181cm tai muutaman millin alle.

t. Jaakko