Syksy on perinteisesti aikaa sisälennokeille. Kisakausi käy kuumimmillaan ja kovia uusia rasseja valmistuu liukuhihnalta (mitä nyt Suomen ~5 harrastajaa kykenee pukkaamaan... ;-)
Viime keväänä päätin osallistua luokan F1D SM kisoihin, jotka järjestetään tänä viikonloppuna Eerikkilän 23m korkeassa palloiluhallissa. Kyseessä on maailmanmestaruustason kisaluokka ja siten melkoisen haastava tapaus.
Tässä vähän videota syksyn EM-kisoista, aika hehkeän näköiset avajaiset muuten...he he
Luokan lenskarit ovat aivan käsittämättömän hengettömiä luomuksia. Niitä ei esimerkiksi pysty lennättämään tiloissa, joissa ilmastointi on päällä (saatikka ulkona) ja normaalivauhtinen kävely lennokki kädessä tuhoaa sen varmasti. Kovimmat lentoajat maailmalla isoissa halleissa (yli 30m korkeus) ovat 40 minuutin luokkaa, paras keikka Eerikkilässä on viime syksyltä Leif Englundin 22:49.
Siiven rakenteena on alle millin paksuisesta balsasta tehdyt raamit, jotka on päällystetty todella ohuella (0,5 micron) mylarkalvolla. Runkona on 0,3mm balsalastusta muotin päällä kääräisty putki, joka on vahvistettu muutamalla boorikuitusäikeellä.
Oma koneeni on valmistunut nyt viimeisen parin vkon aikana. Lennokki on vielä täysiveriseen kisakoneeseen verrattuna huimat ~40% ylipainoinen. Itseasiassa on hyvin vaikea edes kuvitella miten tuon voi saada oikeisiin painoihin. Kisassa tavoitteena on saada kone vaan suht autenttisen näköiseen trimmiin, ehjänä ilmaan ja lisäämään sitten yksi nimi SM tiloslistaan.
Luokan viralliset säännöt:
3.4. CLASS F1D - INDOOR MODEL AIRCRAFT
3.4.1. Definition
Model aircraft which can only be flown in an enclosed space and which are powered by
extensible motors and in which lift is generated by aerodynamic forces acting on surfaces
remaining fixed in flight, except for changes of camber or incidence.
3.4.2. Characteristics of Indoor Model Aircraft F1D
Maximum wingspan of the monoplane model aircraft .. 550 mm,
Maximum chord of the lifting surfaces ......................... 200 mm
Maximum tail span ....................................................... 450 mm,
Minimum weight without rubber motor ......................... 1,2 g,
Maximum weight of the lubricated rubber motor ......... 0,6 g.
Lisäys 4.11.2009 Kisaraportti
Kisat on nyt kisattu ja kalusto säilyi ehjänä kotiin saakka.
Kone oli yllättävän hyvässä trimmissä jo ihan suoraan piirustuspöydältä. Jouduin lisäämään vaan vähän kulmaeroa ja tiukkaamaan lievästi koneen kaartoa vasemmalle.
Kuulostaa varmaan erikoiselta että sisähallissa voi olla myrskyinen keli, mutta sitä se tuntui olevan jo Pe iltana ja erityisen vaikealta keli vasta tuntuikin kisan jatkuessa La aamuna. Ilmassa oli selkeitä virtauksia, jotka kuljettivat koneita hallin laitoihin, paikoitellen turbulenssia ja joku hämmäntevä ilmanrajakerros, koska aamusta koneet eivät tuntuneet saavan millään korkeutta.
Perjantaina vedin varman päälle muutaman trimmilennon ja pari kisakeikkaa ihan vain saadakseni jonkin tuloksen korttiin (2 parasta lentoa kuudesta lasketaan tuloksiin), paras lento oli 8min30sek. Kumiin vedin lennoille momenttia n. 25g/cm kun en uskaltanut enempääkään, hallin korkeudesta tosin jäi hyödyntämättä lennoilla n. 1/3.
La aamusta yritin sitten vähän rohkeammin mutta vaikea keli romahdutti tason. Lopulta uskaltauduin ottamaan kumista enemmän tehoja irti (n. 40g/cm startissa) ja sitten alkoikin tapahtua todenteolla hallin ilman samalla parantuessa. Kaksi viimeistä lentoa lähti nousemaan liiankin hyvin, mutta molemmat karahtivat kiinni hallin kattorakenteisiin noin neljän minuutin kohdalla, enkä saanut perjantaista tulosta enää parannettua. Kisan ulkopuolella vedin vielä trimmikeikan, johon laitoin pikkuisen vähemmän vääntöä kumiin, tämä onnistuikin ihan ok lentoajaksi tullen ennätykseni 10min5sek.
Filmarikisan tuloksissa jäin odotetusti viimeiseksi (6.) yhteistuloksella reilu 15min. Kärkinelikko oli tiukasti alle kahden minuutin sisällä toisistaan voittajan ajan ollessa muistaakseni noin 34minuuttia.
Viikonlopusta oppi paljon ja seuraavan kerran onkin huomattavasti helpompi lähteä tämän kisan muistiinpanoihin nojaten lennättämään.
Tässä hieno Santun kuvagalleria filmarikisasta.
4.10.2009
Sisälennokkia
Lähettänyt Jupis klo 11.15
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Maratonin mittaiset onnittelut! Hyvin näyttää sujuneen aikojen perusteella koko matka.
Lähetä kommentti