24.8.2009

Katsaus uutukaisiin TT-pyöriin, part I


Viimeaikojen kohutuin ja omasta mielestäni myös parhaimman/härskimmän näköinen viritys lienee Specializedin Shiv. Pyörä on kehitetty Saxo Bankin tiimin toiveiden mukaisesti aika-ajoon, joten siitä löytyy loivat kulmat UCI sääntöjen mukaisesti. Tästä huolimatta ainakin Maccan ja erään Specializedin työntekijän (age-group kisaaja) on huhuttu ajavan Shivillä Konassa.

Erityisen huomionarvoista Shivissä on härskin näköinen keula, jonka sopivuus UCIn sääntöihin on mielestäni vähintäänkin kyseenalainen . Näyttäisi vähän kuin Profile Designin AeroDrink olisi asennettu kiinteästi pyörän keulaan kiinni. Jarrut on myös näppärästi piilotettu etuhaarukkaan ja keskiön taakse. Pyörän ulkonäössä on jotain kovasti tuttua, tsekkaa myös Rabobankin Giant ja kotimainen Signature.






Runko tulee olemaan äärimmäisen kallis, sekä sitä tehdään todennäköisesti vain pieni erä neljää eri kokoa, ensimmäisten yksilöiden ollen tarjolla 2010 keväällä. Triathleetille soveltuvampi peli lienee yhä wanha Transition, joka pysyy tuotannossa saaden pari uutta koko vaihtoehtoakin.




Teknisesti minusta vielä mielenkiintoisempi on Trekin uusi Speed Concept, jolla Astanan poijjaat Contador & Armstrong ajelivat jo Ranskan ympäriajossa ilmeisen hyvällä menestyksellä.
Pyörä ei ehkä ole kaunein, mutta siinä on runsaasti aika hienoja ja pitkälle mietittyjä yksityiskohtia.


Kaikki kaapelit ja jarrut on piilotettu todella nätisti, sekä kampikierrosanturi ja itse mittari on integroitu siististi pyörään.


























Pyörän haarukat ovat melkoisen leveät, ilmeisesti insinöörit ovat päätyneet samaan lopputulokseen Look 596 mukaisesti. Jos kiekko ja runko ovat lähekkäin, muodostaa pyörivä kiekko suuren paineen ja paljon turbulenssia ahtaaseen rakoon satulaputken ja haarukoiden väliin. Leventämällä haarukkaa ja viemällä takakiekko kauemmaksi satulaputkesta saadaan virtaus käyttäytymään rauhallisemmin ja siten pienennettyä vastusta. Leveämmät haarukat ovat myös mahdollistaneet jarrujen piilottamisen nätisti haarukoiden ja keskiön uumeniin.




































Hieno ja ei niin tavan tallaajan silmään osuva piirre on Kamm profiilin käyttö kaikissa fillarin osissa. Teoreettisestihan pisaran muoto pitäisi olla liukkain, mutta Wunibald Kamm osoitti että peräpäästään terävästi katkaistuilla pisaraprofiililla päästään aika pitkälti samaan tulokseen ilmavirran jatkaessa matkaansa ikäänkuin olettaen pisaran hännän olevan vielä paikoillaan.
Autoteollisuudessa korin muotoilussa on Kamm profiilia käytetty jo vuosikymmeniä.
Pyöräilyssä tämä katkaistu pisaramuoto putkille on erinomainen ratkaisu, sillä saadaan otettua kaikki hyöty irti UCIn (idioottimaisesta) osien mitoituksien 3:1 säännöstä mahdollistaen jäykemmän rungon pienemmällä materiaalimäärällä.
Lisäksi Kamm profiili on erinomainen erityisesti suurilla kohtauskulmilla (=sivutuulessa) koska virtauksen "häntä" taipuu nätisti katkaistusta kohdasta. Näin profiili pysyy liukkaana ja pyörä ei pitäisi olla kovin sivutuuliherkkä. (puolueettomia tuulitunnelituloksia odottaen..)
Trek on tottakai hakenut maailmanlaajuista patenttia Kamm profiilin käytöstä polkupyörän osissa...
Kaupan hyllyltä Speed Concept on saatavissa kenties kaudella 2011.

3 kommenttia:

perttu kirjoitti...

Onpa saksalaiset koonneet taas hirvittäviä värkkejä. Tuo Kamm-profiili oli mielenkiintoinen juttu. Spessun ajettavuus Havaijin tuulessa vähän mietityttää, aika paljon on sivupintaa tuossa keulassa miten sitten käytännössä vaikuttanee..?

Anonyymi kirjoitti...

Hyvää ja asiantuntevaa analyysia, josta amatööri oppii uutta. Kiitoksia!

perttu kirjoitti...

Speed Conceptissa näyttäisi olevan myös nuo haarukat mielenkiintoisesti tavallista kauempana renkaasta mistä juttua tuossa http://www.slowtwitch.com/Tech/Empty_space_finds_new_traction_1044.html