26.8.2009

Katsaus uutukaisiin TT pyöriin, part II


Quintana Roo ja sen perustaja Dan Empfield ovat käytännössä keksineet modernin jyrkkäkulmaisen triathlonpyörän. Uusimmassa virityksessä Quintana Roo cd0.1. on epäsymmetrinen viistoputken ja keskiön alue, jonka muotoilun sanotaan ohjaavan ilmaa virtauksen suhteen puhtaammalle puolelle ja imevän ilmaa likaisemmalta (=turbulenttisemmalta) voimansiirron puolelta ja näin parantavan rungon aerodynamiikkaa. Mielenkiintoinen idea, miksiköhän on vasta nyt keksitty?

Tässä QRoon tuulitunnelidataa. Mukana testissä oli myös Cervelo P2C, P3C sekä QRoon vanhempi Seduza (jossa on sama runko kuin mun Calientessa). Hieman yllättävää tutkimuksessa on kuinka hyvin Seduza pärjäsi Cerveloiden rinnalla. Noh, Cervelon vastaavassa testissä tulokset olisivat varmaankin juuri toisinpäin.

Mielestäni on hieman epäilyttävää että näkemissäni tuulitunnelitesteissä on testattu pelkkää pyörää, ilman kuskin aiheuttamaa vastusta. Luulisi kuskin häiritsevän kovastikin virtauksia ja siten vaikuttavan myös rungon aerodynamiikan suunnitteluun. Mitenhän lienee muiden valmistajien testauksessa? Ainakin Cervelo on käyttänyt Dave Zabriskiestä mallinnettua nukkea tuulitunnelitesteissä. (Thx Perttu!)

























Cervelo P4 on tietenkin myös yksi kovasti hypetetty pyörä. Itse olin hieman pettynyt pyörän ulkonäköön, odotin jotenkin futuristisempaa peliä. Epäilemättä Cervelon jampat ovat pistäneet parastaan ja viilanneet jo entistä erittäin liukasta P3C raamia uusiksi. Itseasiassa Cervelo väittää että aerodynaamisesti P3C->P4 hyppäys on jopa suurempi kuin P2C->P3C.
Erikoista että kovasta viilauksesta huolimatta pyörän etujarru on jätetty keulille täysin suojaamatta, kustannustekninen syy vaiko ihan oikeat aerodynaamiset perustelut sijoitukselle? Vaikkapa THM-Compositesin Scapula F tyyppinen keula integroidulla jarrusatulalla voisi olla tuossa aika kiva. Cervelon mukaan keulaa on joka tapauksessa tutkittu 75 eri prototyypillä ennen nykyiseen versioon päätymistä.
Mielestäni taas stemmin ja kaapeleiden piilottamisen suhteen Cervelolla olisi paljonkin tekemistä verrattuna vaikkapa Trekin Speed Conceptiin. Todennäköisesti Cervelolla on kuitenkin mietitty massamarkkinoita (vaikkakin puhutaan superkalliista rungosta) ja siten päädytty käyttämään normaalia stemmiä & tankoa, joilla pyörän koko & ajoasento saadaan helpommin optimoitua eri mittaisille kuskeille. Trekki ei tosin ole vielä varsinainen tuotantomalli, joten saas nähdä miltä se näyttää kauppoihin saapuessaan.
Cervelo on Lookin ja Trekin kanssa myös hieman eri linjoilla haarukoiden leveyden ja välyksien suhteen, Cervelossa kun kaikki välykset on vedetty ihan minimiin. Tästä johtuen useat varsin suositut kiekot eivät ole yhteensopivia P4 ja maantiepyörä S3 kanssa.


P4 erikoisuus on keskiön etupuolella sijaitseva juomapullo/työkalulaatikko. Tämä ratkaisu on mielestäni hieman ristiriidassa UCI sääntöjen kanssa, mutta antaa viisaampien päättää. Integroitu pullo on varmasti näppärä TT ajossa, mutta pidemmässä triathlonissa epäilen suuresti sen käyttökelpoisuutta.

Bikesport Michigan on kirjoittanut hienon artikkelin P4 kehityksestä, kannattaa lukaista!





Viimeisenä Ceepo Viper. Suunnittelijat ovat aivan selkeästi nauttineet hieman liikaa sienikeittoa, ennenkuin avasivat fluid dynamics softan....
Ceepo vaikuttaa kuitenkin olevan ihan vakavasti liikenteessä ja yrittää päästä kunnolla markkinoille Ironman brandin siivellä.


Lopuksi vielä todettakoon että aerodynaamiset innovaatiot ovat kivoja, mutta loppupeleissä erityisesti age-group atleetilla ajo-asento on huomattavasti merkityksellisempi ilmanvastuksen kannalta kuin viimeisimmät aero-osat. Lisäksi siinä aeroimmassa asennossa ei välttämättä pysty tuottamaan parasta tehoa sekä ylipäätään olemaan koko kilpailun ajan!!!

Ps. Bonusmateriaalina paksun rahapussin omaaville suuren idolini Faris Al Sultanin uusi työkalu Storck Aero 2.

4 kommenttia:

perttu kirjoitti...

Cervelohan ainakin aikanaan testasi David Zabriskie-nukella tuota P3-pyörää tuulitunnelissa. Storck on ihan siisti pyörä mutta kannattaisi maalata uudelleen...ei oikein sovi Fariksen tyylikkääseen habitukseen.

perttu kirjoitti...

No Fariksella näyttääkin olevan vähän hienommin maalattu viininpunainen/valkoinen :)

Jupis kirjoitti...

Joo, ehkä Storkilla kehtais ajella. Toisaalta on vaan niin matalan näköinen keula ettei meikä varmaan edes taivu tuohon ajo-asentoon. Grääh.

Oisko se tosiaan Zabriskie nukke ollut mitä ajattelin...hmmmm

perttu kirjoitti...

Laserilla skannasivat DZ:n ja tekivät muovinuken
http://www.cervelo.com/reviews/Cervelo%20aero%20test%20fig2.JPG